Velký okruh jižní Francií

Na osmdesát studentů a studentek Historického ústavu Filozofi cké fakulty Jihočeské univerzity se v době od 15. do 22. dubna 2008 zúčastnilo odborné exkurze po jižní Francii.Organizačně tuto akci, stejně jako loňskou cestu do Anglie, zajistil PhDr. J.G., Ph.D., a doc. PhDr. M. N., CSc.

Music video z exkurze!

Zachytil jsem popis exkurze, jak jej nám shrnoval PhDr. G. do mikrofonu, do toho vkládám i vlastní zážitky:

Vyjeli jsme přes Lyon, no a pak podél toku Rhony jsme dojížděli do Orange. Takže vlstně ve středu jsme prohlíželi jednak oblouk v Orange a dále místní antické divadlo. Pak dále jsme dojížděli do Avignonu. Tam jsme měli možnost podívat se do proslulého papežského paláce, avignonský most anebo si projít další části města. Na jeho kraji jsme byli i ubytováni.

Další den jsme přejížděli na nejslavnější antický akvadukt, Pont du Gard, dále do Nimes - staré město, aréna, proslulý antický chrám. Návštěvy arén byly asi nejlepší, byla zábava je různě procházet. Pak nám bohužel počasí přestalo přát. Viděli jsme nějaké saliny v Aiuges Mortes. Saintes Maries de la Meer, cikánské poutní místo - zde jsme mohli vzdát holt svaté Sáře, patronce romského obyvatelstva. Pak jsme doleji do Arlu, a protože bylo škaredě, tak jsme dali čas supermarketu. Ubytovali jsme se v Tarasconu.
Další den se pokračovalo do oblasti Saint Remy, kde jsme viděli Nostradamovo rodiště. Pak jsme viděli oblast Glana, antického města, v jehož sousedství se nachází také i původní klášter, kde se léčil Vincent van Gogh, kde jsme si ukázali kamenolom. To jsme se alespoň trošku podívali do přírody. Pak jsme se podívali do městečka Les Baux, kde prakticky všichni procházeli tzv. Mrtvé město. V Arles jsme si ukázali Arénu, divadlo, chrám sv. Trophyho byl uzavřen, viděli jsme Arelatské muzeum, Konstantinovy lázně a podle Rhony jsme se vrátili k autobusu. A bohužel nám to počasí tak nějak přestalo přát, nicméně jsme přejeli do Aix-en-Provence, tam jsme se podívali do Sezannova ateliéru, který mnohé zklamal, a pak jsme dali hodinku ve městě. V Marseilles jsme přenocovali.
V Marseilles nám počasí asi přálo nejvíc. Nejprve jsme se vypravili vláčkem k tamnímu poutnímu chrámu Notre-Dame-de-la-Garde. Pak jsme se z přístavu vypravili na Frioulské souostroví. Resp. ostrov If nepřijímal, a tak jsme jej obepluli. Na ostrovech jsme se podívali na calanques a také na jedno z místních opevnění. Z návštěv ostrovů mám nejhezčí vzpomínky, na romantické procházky.. Pak jsme se vrátili spátky do Marseilles. PhDr. G. nás zavedl do starého špitálu a také ke katedrále. Přes Toulon jsme přejížděli do Saint Tropez. Přístav, Chrám, hřbitov podél pobřeží. V Lucku bylo poslední ubytování.

V Cannes jsme jeli lodí na Margaritu. Tam jsme navštívili někdejší vězení pevnosti, kde přebýval i muž se železnou maskou. Vrátili jsme se do města, prošli si jej a nakonec jeli do Nice. Zde jsme si s Viktorem, Janou a Soňou udělali dlouhou noční procházku v dešti až do centra města podél pláže i městem.

Poslední den se jelo do Éze, výrobny parfémů a pak do Monaka. Neopomněli jsme navštívit kasíno a pak jsme se vydali na pláž, kde se někteří vykoupali. To byl hodně volný den, a tak jsme se hodně poflakovali :D

Fotoalba:

Zde přináším článek vydaný v univerzitním časopise:

Na osmdesát studentů a studentek Historického ústavu Filozofi cké fakulty Jihočeské univerzity se v době od 15. do 22. dubna 2008 zúčastnilo odborné exkurze po jižní Francii. Organizačně tuto akci, stejně jako loňskou cestu do Anglie, zajistil PhDr. J.G., Ph.D., a doc. PhDr. M. N., CSc. Složení studentů bylo podobné jako minulý rok: „Anglie se opravdu podařila, takže jsem letos chtěla jet do Francie,“ hodnotí Jitka Čížková, studentka Pedagogické fakulty, a dodává, že letošní okruh jižní Francií
byl přínosný po všech stránkách.

Odjezd byl naplánovaný na úterý 15. dubna ve večerních hodinách. Přes hraniční přechod Rozvadov směrem na Heilbronn a Karlsruhe jsme se k ránu dostali do Francie. Po dopoledním průjezdu Lyonu jsme vystoupili v Orange. Zde nás přivítaly dvě antické památky – římský oblouk a divadlo. Ten den jsme ještě navštívili Avignon, dočasné sídlo papežů. Někteří zvolili prohlídku papežského paláce, jiní se vydali na Avignonský most a Skálu otců.

Ve čtvrtek byla naše první ranní zastávka u římského akvaduktu Pont du Gard. Další římská památka – amfiteárt – nás čekala v Nimes. Odpoledne se trochu zhoršilo počasí, a tak jsme měli cikánské poutní místo na břehu moře Les saintes Maries de la Mer s příchutí deště.

V pátek jsme navštívili působiště Vincenta van Gogha a Paula Gauguina město Arles a také hlavní město Provence Aix–en–Provence. O každém místě, které jsme navštívili, nebo kolem něj projeli, jsme díky pravidelným referátům měli dostatek informací. Detailnější popisy a průvodcovství městy výborně zastal doktor G.

Sobota byla ve znamení moře a ostrovů. Dopoledne jsme strávili v Marseille, kde jsme využili turistický vláček, jenž nás vyvezl na nejvyšší místo, ke katedrále Panny Marie Strážné. Nádherný výhled na celé město jsme odpoledne vyměnili za výlet lodí na Frioulské ostrovy. Kvůli velkým vlnám jsme bohužel nemohli zakotvit u ostrova If, kde byl vězněný legendární Monte Christo. Ostrov Frioul však také stál za to. Závěrečná zastávka byla v městě četníků, tedy v St. Tropez. Samozřejmě jsme se nikdo nezapomněli vyfotografovat před tolik známou četnickou budovou.

Do filmového města Cannes jsme přijeli v neděli ráno. Nejdříve jsme využili turistickou loď, která nás zavezla na Lerinské ostrovy. „Vybrala jsem si ostrov Svaté Markéty, protože mě zajímala pevnost, kde byl vězněný muž se železnou maskou,“ přiznala Klára Butulová. Město Nice bylo nedělním závěrem.

Horskou obec Éze, kde se nachází muzeum výroby parfémů i samotná výrobna, jsme navštívili v pondělí dopoledne. Většina si domů odvážela malé hliníkové lahvičky naplněné parfémy. Využili totiž možnosti hromadné slevy, a tak nakoupili francouzské parfémy sobě i svým blízkým. Zbytek dne jsme strávili v kouzelném knížecím Monaku. Právě probíhaly přípravy na Velkou cenu Monaka, takže jsme míjeli spousty dělníků a tribun. Několik odvážlivců vyzkoušelo městskou pláž a vykoupali se v moři. Zajímavou stavbou byl obchodní dům přímo ve skále. Monako je totiž územně omezené, takže se při stavbách využívají všechny možné prostory.

V noci jsme projeli Itálii, Rakousko a ráno jsme se probudili v Českých Budějovicích. Na tuto
exkurzi máme krásné vzpomínky i fotografie, příští rok jedeme zase.